Sider

mandag 2. mai 2011

Skriveøvelse: Den Første Setningen

Den første setningene i en bok kan trekke deg inn i handlingen eller skyve deg vekk. En god første setning kan få en leser til å tilgi mange påfølgende feil, en middelmådig kan få dem til å i beste fall lese videre, mens en dårlig setning kan skyve vekk mennesker som ellers ville lest og likt fortellingen din.

Jeg sitter for øyeblikket og leser "Thanks, But This Isn't For Us", en bok skrevet av en redaktør om hvordan man skal unngå å bli refusert, og en av skriveøvelsene hun anbefaler er å skrive fem setninger som kan være den første setningen i en bok, en novelle eller en memoar. Hvis du ønsker en ekstra vanskelighetsgrad, prøv å skriv dem i sjangre du vanligvis ikke skriver i.

Post dine resultater i kommentatorfeltet :)

4 kommentarer:

  1. Siden jeg kom med ideen, får jeg vel være førstemann som prøver også! Her er mine fem:

    KRIM
    Halldor Wittenberg visste ned til minuttet når han skulle dø. Han hadde skrevet det opp i den lille boken sin, med to streker under og et kors foran.*

    HISTORISK ROMAN
    Stormen var ikke det verste som kunne skjedd, men det var høyt opp på listen. Selv om den skjulte sporene for blodhundene som kom etter dem, gjorde den dem kalde til skinnet. Ingenting er værre enn å løpe over skarpe fjell med våte mokkasiner.

    EROTIKK/ROMANSE
    Hun hadde vært spesifikk i sin bestilling til byrådet, og det hadde lønt seg; den unge mannen som kom mot henne var alt hun hadde hatet i sin ex-mann.**

    EVENTYR (ADVENTURE)
    Hvem skulle trodd at de ville savne en filleting som denne så kjapt tenkte Locke mens han spurtet bortover piazzaen.

    SCI-FI
    Planeten som hadde vært hans hjem de siste sytten årene ble slukt av solen mens han så på fra trygg avstand.

    *) Skremmende nok vet jeg allerede hvem som var morderen her.
    **) Og like skremmende, denne har jeg lyst å skrive videre på!

    SvarSlett
  2. Supert initiativ :) Jeg liker setningene dine, og jeg tror nok jeg hadde villet lese flere av dem om det var en bok.

    Jeg har ikke helt fantasien med meg i dag, siden jeg er midt i oppgaverettingen, så jeg har faktisk ikke kommet på noen selv. Men jeg har en god del liggende fra tidligere forsøk, siden jeg prøver å alltid skrive dem ned når jeg kommer på dem, så jeg tenkte jeg likegodt kunne poste dem (de fleste er på engelsk fordi det falt seg sånn):

    Fantasy: (tror jeg)
    Gutten bykset bekymringsløst nedover bakken, uvitende om at han en dag kom til å bli regnet som den verste svøpen verden hadde sett.

    Definitivt fantasy:
    I have no idea how a dragon came to be living in the middle of our wheat field, but one day there it was, as unexpected as a snowstorm in summer. (Denne har jeg faktisk begynt å skrive fortsettelsen på, selv om begynnelsen er litt annerledes nå.)

    Eventyr/adventure:
    There are quite a lot of thoughts that run through your head when you wake up in a room full of dead people with no memory of how you got there.

    Apokalyptisk et-eller-annet:
    The world ended on March 27th, year 3168. One always expects the world to go out with a bang, but in fact it took us several days to realize that something was amiss. (Den opprinnelige begynnelsen til en idé jeg trodde jeg ikke hadde skrevet om før...)

    Trolig fantasy:
    I am Inadhra. Whatever you may have heard of me is not true.

    SvarSlett
  3. Indihara var min absolutte favoritt! Når det første en person forteller deg er at hva enn folk har sagt om dem er det renspikka løgn, ligger det en god fortelling bak!

    Jeg likte også ideen om at jorden kan ta slutt uten at noen merker det.

    SvarSlett
  4. Takk! Jeg prøver stadig å komme på et plott som lever opp til begynnelsen ;)

    SvarSlett